Learning foreign languages, cognitive development and academic achievement

Research project 

Interrelations between learning foreign languages, cognitive development and academic achievements in secondary school: a longitudinal study

The main aim of the research is to test the hypothesis about positive influence of learning foreign languages on development of mathematical abilities. This project is the development and elaboration of the previous studies which tested hypotheses about influence of using an oral form of Chinese on development of mathematical abilities (a cross-cultural study including the Dungan and Kyrgyz samples) and demonstrated a small effect of Chinese language learning on mathematical abilities in primary school.

Relevance of the proposed research stems from the necessity of investigating the causal direction of the interrelations between diverse cognitive abilities and learning different foreign languages (specifically those which employ a spatially complex character-based writing system); relevance of answering the question about the time needed for learning a foreign language for it to become a factor of mathematical abilities development and academic achievement; goals of updating secondary school curricula.

Novelty of the project is in the use of a variety of tests for measuring language, spatial and mathematical abilities and other non-cognitive characteristics relevant for education.

Currently there is a large body of published data available on cross-cultural differences in cognitive abilities and mathematical achievement which can be explained by many different factors. This research is designed to assess the influence of linguistic factors in particular on cognitive development and academic achievement. Longitudinal and multidimensional approach is aimed to test a series of important hypotheses and gain new insights into the role of language in the observed cross-cultural differences and the role of learning a foreign language in cognitive development and academic achievement.

Research results have important practical implications for such fields as developmental psychology, cognitive psychology, psycholinguistics and cognitive linguistics, educational psychology and methodology of teaching.

 

The research project is supported by the Grant from the Russian Foundation for Basic Research, research project number 16-36-01102.


To read information about the project in Russian:


Научно-исследовательский проект

Взаимосвязи между изучением иностранных языков, когнитивным развитием и академическими достижениями школьников: лонгитюдное исследование

Исследование направлено на проверку гипотезы о положительном влиянии изучения иностранного языка на развитие математических способностей. Проект является продолжением и развитием проведенных ранее исследований, в ходе которых была проверена гипотеза о влиянии устной разновидности китайского языка (на материале кросс-культурного исследования с участием киргизов и дунган) на развитие математических способностей, а также выявлен слабый эффект положительного влияния изучения китайского языка на развитие математических способностей у младших школьников.

Актуальность исследования обусловлена необходимостью определения направленности взаимосвязей между когнитивными способностями и изучением различных иностранных языков (в частности, иероглифических); необходимостью изучения вопроса о продолжительности изучения иностранного языка как фактора развития математических способностей и академических достижений школьников; ориентацией на совершенствование образовательных программ.

Новизна и оригинальность исследования определяется лонгитюдным дизайном исследования; включением иностранных языков, относящихся к разным языковым группам; использованием различных методик для оценивания языковых, пространственных и математических способностей и ряда некогнитивных характеристик, значимых в процессе обучения.

В настоящее время существуют данные о кросс-культурных различиях в когнитивных способностях и математических достижениях, которые могут объясняться целым рядом разнообразных факторов. При этом существующие исследования не позволяют разделить эти факторы между собой (например, роль изучаемых иностранных языков). Настоящее исследование позволяет оценить роль лингвистических факторов в контексте когнитивного развития и академических достижений школьников.

Лонгитюдный и многомерный подход позволяет проверять различные гипотезы и получать новые данные для ответа на вопросы о роли языка в наблюдаемых кросс-культурных различиях и роли изучения иностранного языка в когнитивном развитии и академических достижениях.

Результаты исследования имеют важное практическое значение в таких областях как психология развития, когнитивная психология, психолингвистика и когнитивная лингвистика, педагогика и методика преподавания.

Исследование проводится при поддержке Гранта Российского фонда фундаментальных исследований, научный проект № 16-36-01102.