Study of math anxiety and Methods for its reducing

Research project 

BEHAVIORAL, PHYSIOLOGICAL AND NEURAL CORRELATES OF MATH ANXIETY AND METHODS FOR REDUCING MATH ANXIETY


The Strategy of scientific and technological development of the Russian Federation involves an increase in the number of specialists for the scientific and technological development of the country (Decree of the President of the Russian Federation of 01.12.2016 N 642). It was set the aim to bring Russian engineering education to the international level. However, many students deliberately avoided choosing a specialty related to mathematics, one of the reasons for this is the mathematical anxiety. Mathematical anxiety (MT) is manifested in feelings of anxiety in situations of having to solve math problems and avoidance of situations involving calculations. Research shows with an increase in the level of mathematical anxiety- reduced performance mathematical achievement. Thus, the relevance of the study of mathematical anxiety is due to the fact that professionals who have received a technical education, the so-called STEM specialists: specialists from the fields of science, technology, engineering, and mathematics are becoming more and more in demand, and therefore it is necessary to understand the features of mathematical anxiety and how to reduce it.

Analysis of current work on the designated topic indicates an insufficient understanding of the links between the MT and mathematical performance, cognitive abilities, and other types of anxiety, as well as physiological and neurophysiological parameters. The negative effects of mathematical anxiety indicated the need for research aimed at studying methods that reduce its negative impact. Studies on methods to reduce MT are quite controversial and, as a rule, performed without the involvement of objective physiological and neurophysiological methods. Besides, studies devoted to the study of methods for reducing mathematical anxiety have not been conducted in Russia.

This project is aimed to study the psychological, physiological and neurophysiological correlates of mathematical anxiety (MT) and an analysis of methods for its reduction. In the course of the project, it is planned to find out the relationship between MT and other types of anxieties, cognitive indicators and the quality of solving mathematical problems. It is planned to study physiological (skin-galvanic reaction, heart rate, blood pressure) and neurophysiological (spectral EEG indicators and characteristics of functional networks of resting background recordings) correlates of mathematical anxiety.

The project involves the study of several methods of reducing MT - expressive writing, meditation and reassessment of attitude to MT. The effect of each method on the productivity of solving mathematical problems in groups of high and low anxious participants will be studied, and physiological and neurophysiological correlates will be obtained for them.

According to the results of the project, a psychological program will be developed to reduce mathematical anxiety and recommendations for its use in secondary and higher education institutions.

The research project is supported by the Grant of the Russian Foundation for Basic Research, research project number 20-013-00742.

 

To read information about the project in Russian:

Научно-исследовательский проект

ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ, ФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ И НЕЙРОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ КОРРЕЛЯТЫ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ТРЕВОЖНОСТИ И МЕТОДЫ ЕЕ СНИЖЕНИЯ

Стратегия научно-технологического развития Российской Федерации предполагает увеличение числа специалистов для научно-технологического развития страны (Указ Президента РФ от 01.12.2016 N 642). Поставлена задача вывода российского инженерного образования на мировой уровень. Однако многие школьники намеренно избегают выбора специальностей, связанных с математикой, одной из причин этого является математическая тревожность. Математическая тревожность (МТ) проявляется в чувстве беспокойства в ситуациях, связанных с необходимостью решать математические задачи и избегании ситуаций, связанных с вычислениями, в исследованиях показано, что при росте уровня математической тревожности снижаются показатели математической успеваемости. Таким образом, актуальность исследования математической тревожности обусловлена тем, что все более востребованными становятся профессионалы, получившие образование технического профиля, так называемые STEM-специалисты: специалисты из областей науки, технологий, инженерии и математики, в связи с чем необходимо понимать особенности математической тревожности и как ее снижать.

Анализ современных работ по обозначенной тематике указывает на недостаточность понимания связей между МТ и математической успеваемостью, когнитивными способностями и другими видами тревожности, а также физиологическими и нейрофизиологическими показателями. Негативные эффекты математической тревожности обозначили необходимость проведения исследований, направленных на изучение методов снижающих ее отрицательное влияние. Исследования, посвященные методам снижения МТ, достаточно противоречивы и, как правило, выполнены без привлечения объективных физиологических и нейрофизиологических методов. Кроме того, исследований, посвященных изучению методов снижения математической тревожности не было проведено в России.

Цель настоящего проекта является изучение психологических, физиологических, нейрофизиологических коррелятов математической тревожности (МТ) и анализ методов ее снижения. В ходе реализации проекта планируется выяснить взаимосвязи между МТ и другими видами тревожности, когнитивными показателями и качеством решения математических задач. Планируется изучить физиологические (кожно-гальваническая реакция, частота сердечных сокращений, артериальное давление) и нейрофизиологические (спектральные показатели ЭЭГ и характеристики функциональных сетей покоя фоновых записей) корреляты математической тревожности.

Проект предполагает исследование нескольких методов снижения МТ – экспрессивное письмо, медитация и переоценка отношения к МТ. Будет изучен эффект каждого метода на продуктивность решения математических задач в группах высоко и низко тревожных участников, также для них будут получены физиологические и нейрофизиологические корреляты.

По результатам проекта будет разработана психологическая программа по снижению математической тревожности, а также рекомендации по ее применению в учреждениях среднего и высшего образования.

Исследование проводится при поддержке гранта Российского фонда фундаментальных исследований, научный проект № 20-013-00742.